maanantai 29. tammikuuta 2018

Muutama sana lotjista

Tätä kirjoittaessani minulla ei ole lotjiin liittyviä papereita käsillä. Tarkennan kirjoitusta, kun paperit ovat saatavilla.

Kokkilan rannassa olevat lotjat:

Ulommaisena on noin 28 metriä pitkä ja 6,6 metriä leveä Haapaniemi I lotja, joka on ostettu Vapolta 1960-luvun alkupuolella. Lotja on alun perin rakennettu vuonna 1941 ja vedenalaisia pohjalankkuja lukuun ottamatta kokonaan uudelleen rakennettu) vuonna 1957. Aluksen virallinen rakennusajankohta on 1957, ja se on ilmeisesti viimeisin Suomessa rakennettu perinteinen puuproomu.

Haapaniemi I:n uudelleenrakennus valmistui loppukesällä 1957. Sen käyttö jäi Vapolla muutamaan vuoteen, sillä jo kesällä 1960 halkojen kuljettaminen proomuilla Keiteleellä lopetettiin. Vähän käytetty proomu ostettiin Haapaniemen Sahalle kauppakirjan mukaan marraskuussa 1963. Hinta on ollut kohtalaisen korkea. Heti kun kauppakirja tästä ja eräästä toisesta proomusta oli tehty, VR alkoi purkaa Suolahdessa olevaa lastauspaikkaa ja rakentaa sen tilalle ns. nippukanavaa. Tämä tarkoitti sitä, että sahatavaran kuljetus proomuilla kävi mahdottomaksi. Samalla niistä tuli arvottomia.

Kaikessa kiireessä VR unohti irtisanoa satama-alueen vuokrasopimuksen. Tieto satamalaitteiden purkamisesta tuli muuta tietä. Muistan vieläkin kiihtyneen tunnelman tuon tiedon tultua. Isoisäni meni Helsinkiin rautatiehallitukseen neuvottelemaan asiasta. Alkukesällä 1964 vietiin vielä muutama proomulastillinen, mutta edessä oli joka tapauksessa siirtyminen sahatavaran maantiekuljetuksiin.

Vuoden 1964 jälkeen Haapaniemi I on ollut toimettomana ja vähitellen rapistunut nykyiseen valitettavan huonoon kuntoonsa. Se on ollut viimeksi pinnalla muutama vuosi sitten. Kesäaikaan sen saa pysymään pinnalla, mutta viimeistään loppukeväällä se uppoaa, kun lumi ja vesi painavat sitä syvemmälle, ja hauraista lankkujen raoista alkaa vuotaa lisää vettä. Koska vesi on osittain jäässä, sitä ei saa pumpattua pois.

Haapaniemi I:n suhteen on tehty erilaisia suunnitelmia, mutta valitettavasti ne eivät ole toteutuneet. Talven 1979-1980 proomu oli Luotolansaaren siltatyömaalla väliaikaisena siltana. Proomun koppi on purettu pois 1970-luvun loppuvuosina.

Keskimmäisenä Kokkilan rannassa on Äänekoski -yhtiön entinen proomu "Äänekoski... en muista sarjanumeroa". Se on rakennettu vuoden 1947 paikkeilla. Ostin sen kesällä 1981 reilulla tuhannella eurolla ja hinasin Viitasaarelle. Tein proomuun pieniä kunnosteluja 1980-luvun alkuvuosina. Siinä oli muutamana kesänä perämoottori, viimeksi vuonna 1986, jolloin proomu upposi moottori perässään. Onneksi moottori saatiin pelastettua ja proomukin nostettua. Äänekoski "X" oli mukana yhdessä Uuden Musiikin esityksessä Pihkurin rannassa muistaakseni kesällä 1987 jo ilman perämoottoria. Nimesin proomun aikoinaan "Vapaaksi Keiteleeksi". Sillä on "sisaraluksia" eri puolilla Suomea, koska samoilla piirustuksilla on tehty useita samanlaisia aluksia. Hienoimpaan kuntoon on rakennettu eräs Turkua kotisatamanaan pitävä alus.

Äänekoski "X" oli huono jo ostettaessa, eivätkä kuluneet 36 vuotta ole tilannetta ainakaan paremmaksi muuttaneet. Aluksen saisi ehkä vielä kellumaan pienillä paikkauksilla.

Lähimpänä rantaa oleva Proomu on nimeltään Haapaniemi IX (korjaan numeron myöhemmin). Se oli Matalassa lahdessa syksyyn 1991 asti, kunnes se viime hetkillä saatiin pumpattua pintaan palokunnan avulla ja hinattu nykyiselle paikalleen. Oli jo myöhäinen syksy, ja laivat oli pantu talviteloille, joten hinaamiseen oli käytettävissä enää Argo Cat katamaraanipikavene. Yhdistelmä oli todennäköisesti yksi erikoisimmista sisävesillä nähdyistä. Hinaaminen tapahtui pimeänä marraskuisena iltana.

Yli 30 metriä pitkä ja yli 7 metriä leveä Haapaniemi IX on rakennettu alun perin 1930-luvun alussa ja uudelleen rakennettu Vapon uudistamisohjelman puitteissa 1950-luvun alussa. Sen tarina Haapaniemen Sahan käytössä on saman tyyppinen kuin Haapaniemi I proomulla. Sen käyttö jäi vähäiseksi.

Haapaniemi IX on jäänyt historiaan proomuna, joka kuljetti Vapon aikana ennätysmäärän halkoja eli 827 mottia.

Kun proomut ostettiin Haapaniemen Sahalle, niihin tehtiin muutoksia. Niiden sivukansia kavennettiin, jotta lautapaketit mahtuvat sisälle ruumaan. Jos niissä oli poikittaisia välikansia, ne poistettiin. Muutokset tehtiin Kokkilan rannassa. Muistan itsekin näitä tapahtumia, kun hitsarit ja kirvesmiehet olivat proomun kimpussa. Haapaniemi IX proomusta irrotettiin joitakin rautoja 1970-luvun lopussa tai 1980-luvun alussa muissa tarkoituksissa sahalla käytettäväksi.

Haapanimi IX proomua on purettu nykyisellä paikallaan, eikä se enää pysy pinnalla.

Kaikissa edellä mainituissa proomuissa on pääskyjen pesiä, joten niiden mahdollinen hävittäminen on tuhoisaa suojeltujen lintujen näkökulmasta. Osittain tästä syystä proomujen on annettu olla nykyisessä tilassaan. Äänekoski "X":n kansi ja kaaret ovat terästä, joten pääskyille tarjoutuisi pesäpaikkoja vuosikymmeniksi tästäkin eteenpäin, jos proomu saisi olla olemassa. Terärakenteet eivät tuhoudu nopeasti.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti